Onze laatste bestemming: Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Onze laatste bestemming: Don Det - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Onze laatste bestemming: Don Det

Door: Nelline en Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

02 December 2014 | Laos, Don Det Tok

De laatste dagen van onze mooie en enerverende vakantie brengen we door op twee van de 4000 eilanden die het zuiden van Laos kent. Don Det en Don Khon, aan elkaar gekoppeld door een stenen brug. We zitten in een schitterend gelegen guesthouse (long island), in een bungalow met een pracht tuintje ervoor en uitzicht op de Mekong. S’ ochtends zien we de zon opkomen terwijl we op onze veranda genieten van een ontbijt bestaande uit witte baguettes met smeerkaas en pinda’s, als je je ogen dicht doet en een grote fantasie hebt smaakt het naar pindakaas.

Bij dit guesthouse dat gerund wordt door Brit is een heerlijk zwembad van westerse proporties. Het enige zwembad op dit eiland. Echt heerlijk om na een dag fietsend over stoffige en slechte wegen in te duiken.
Deze twee eilanden zijn namelijk het best te bekijken op de fiets. Don Khon is ongeveer 4 km bij 4 km en Don Det 1 km bij 2 km. Don Khon is de mooiste van de twee. Hier is nog veel natuur en weinig guesthouses. Je vindt hier ook de Li Phi falls. Een mooie langgerekte waterval, met af en toe adembenemende stromingen.

Don Det is, tenminste volgens ons, niet heel bijzonder. Het bestaat grotendeels uit guesthouses waar veel hippieachtige toeristen of lang slapen of in een hangmat liggen te chillen. Wij zijn daar zo ver mogelijk vandaan neergestreken. Hoewel liggen in de hangmat ook wel heel lekker is.

Voordat we naar Don Det vertrokken zijn we op uitnodiging van Tanoi (tolk van het KCDA) bij haar thuis geweest. Ze woont met haar familie op het eiland Don Som. Doordeweeks geeft ze Engelse les op een school en in het weekend gaat ze naar huis.
Het eiland is nog volledig ongerept en er komen nooit toeristen. Echt heel bijzonder om mee te maken. De familie leeft van diverse rijstplantages. Voordat rijst geoogst wordt zijn ze drie maanden bezig met de voorbereiding. Planten, herplanten, onderhouden, oogsten en dat alles in de brandende zon. Om zich te beschermen tegen de zon trekken ze twee jassen over elkaar heen aan. De hele familie werkt er aan mee.
Deze activiteit staat, zoals jullie begrijpen, niet echt op onze to do list wanneer we hier drie jaar zijn.

We lezen zojuist dat de temperatuur in Nederland afgelopen maandag overdag aanvoelde als onder het vriespunt. Brrrrr, we kijken er naar uit........... Een overgang van 30 graden, tja, we hebben er zelf voor gekozen, nietwaar.

Lieve volgers, we zien jullie hopelijk snel weer in het koude, kille Nederland.

• 02 December 2014 - 19:23

Tineke:

Dag dames,

Klinkt weer buitengewoon aangenaam, heerlijk zo'n eiland met bijna geen toeristen, en dan ook nog lekker warm, ja, dat is hier even ander koek, maar laten we wel wezen, het is hartje winter, en die is nu pas begonnen. Weer zo meteen wel thuis, ben benioeuwd naar jullie, hopelijk uitgebreide verhalen!

• 03 December 2014 - 19:16

Jo:

Dag lieve meiden,
    Vier weken, de tijd gaat supersnel. Jullie een enerverende tijd, hier alles z'n gangetje. Leuk jullie weer te zien, ik verheug me er op.
    Liefs, Jo

• 04 December 2014 - 15:22

Jacq:

Klinkt heel mooi zo een ongerept eiland als beschreven....maar best een zware dobber om daar dan ook echt de kost bij elkaar te planten en oogsten! Hier ist fris, zorg dat je je sokken bij de hand houdt!