Vang Vieng: een dubbel gevoel - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Vang Vieng: een dubbel gevoel - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Vang Vieng: een dubbel gevoel

Door: Nelline en Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

15 November 2014 | Laos, Vangviang

Op 13 november reisden we af naar Vang Vieng. In Vientiane hadden we een VIP bus geboekt. Voor het eerst van ons leven konden we ons voor 4 euro, 4 uur lang Very Important Persons noemen. Geen geld toch? Helaas stond VIP toch ergens anders voor, namelijk 4 uur vippen. Omdat Nelline helemaal achter in de bus zat, zaten haar nieren na 4 uur vippen tussen haar oren. Ach ja, wat wil je ook voor 4 euro.

Vang Vieng is een klein stadje in het Karstgebergte. De rivier de Nam Song stroomt er door heen. De ligging is schitterend, het dubbele er aan is dat een deel van het stadje en de rivier overstelpt wordt met schreeuwerige jongeren. Ook enkele bars in de stad hebben de geluidsinstallatie op volume disco staan. In de rivier drijven naast vissers uit het dorp, tubende jongeren. Met hun kont in een grote band drijven ze langs openlucht disco’s die de jongeren met een fles aan een touwtje binnen hengelen. Hier nemen ze wat drank om vervolgens weer af te zakken naar de volgende openlucht disco.
S ’avonds komen ze dan al lallend en hangend uit een songtheua (open busje) door de hoofdstraat rijden.

Maar dat is een kant van Vang Vieng, de andere kant is een stadje dat in een prachtige omgeving ligt, met allerlei mogelijkheden voor toeristen die iets anders willen dan tuben en zuipen.

Zo hebben we vandaag op goede mountainbikes een schitterende fietsroute gefietst. Langs pittoreske dorpjes, uitgestrekte rijstvelden, Karstbergen en ruige vegetatie. De wegen eisten soms zijn tol van onze billen, maar het was meer dan de moeite waard.

Ook bezochten we een organic farm, waar ze heerlijke mulberry (moerbei) shakes en baguettes met eigen gemaakte geitenkaas serveren. En dat allemaal zittend aan de rivier. Kortom genieten, zoals je begrijpt. Deze farm werkt met vrijwilligers, ze proberen ook nog Engelse les te geven aan de kinderen uit de omgeving en ze boeren volledig biologisch.

Het weer in Laos valt ons tot nu toe helemaal niet tegen. Het is overdag niet te heet en s’ nachts koelt het zover af dat we zonder airco best goed kunnen slapen.

Nog een dag in Vang Vieng en dan gaan we met een korte tussenstop in Vientiane naar het zuiden en wel als eerste naar Pakse.

• 15 November 2014 - 23:43

Lieve Lies en Nelline, wij herkennen iets van jullie bus-ervaringen...morgen gaan we een lange tocht maken de grens over naar Peru. Mooie foto's, doen me aan China denken. Hier ook tocht de Andes in gemaakt vandaag. Veel kleine veldjes op groene hellingen met afwisselend aardappelen, bonen maïs. Vooral vrouwen aan het werk, met mooie geborduurde rokken en een wit bolhoedje op. Goede reis naar V.!

• 16 November 2014 - 09:05

KeesN:

Hoi N&L mooie verhalen. Is er zo'n schril contrast tussen de feestende jongeren met auto's en de boertjes die zwaar arbeidsintensief werk uitvoeren? Of zit in Vang Vieng gewoon Walibi-Laos met alle VIP-bussen er om heen. Leuk jullie te volgen. Groetjes van Judith en de kids

• 16 November 2014 - 14:01

Jo:

Ha Lies en. Nelline,
    Vandaag alles voor het eerst gelezen. Wat een avontuur. Leuke verhalen. Geniet van deze tijd en take care.
    Liefs, Jo

• 16 November 2014 - 15:01

Francien Van Der Meer:

Mooie foto's.! Ik zou ook wel op zo'n band de rivier af willen zakken en onderweg een dansje doen. Beter dan in een VIP busje zitten. Lieve groet, Francien.

Mooie foto's! Grote spin, zeg. Brrrr... Liefs, Mirjam.

• 17 November 2014 - 13:39

Jannieke:

Lieve dames,

Wat een leuke verhalen om te lezen!
    Het dokter-loket verhaal, de dronken jongeren op de rivier, heel beeldend allemaal.
    Hopelijk hebben jullie het goed naar de zin.
    Veel plezier en natuurlijk ook succes met alle plannen.

X,
    Jannieke

• 18 November 2014 - 08:58

Marianne Heins:

Beste Nelline en Lies,

Het is moeielijk voor te stellen hoe julie weer in een hele andere wereld leven. Nelline dat is even terugschakelen na alle druk van het digitaliseringsproject. Met enige jalousie kijk ik naar dat zeilbootje...
    Geniet van jullie tijd samen en veel inspiratie met jullie mooie stichtingswerk!!

Veel groeten vanuit de faculteit!!

Marianne Heins

• 19 November 2014 - 16:19

Jacq:

Ha, dan toch maar weer met die zere billen in een tube? Heb het fijn daar!