Khongdistrict, de plek waar we het voor doen - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Khongdistrict, de plek waar we het voor doen - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Khongdistrict, de plek waar we het voor doen

Door: Nelline en Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

25 November 2014 | Laos, Pakxe

Afgelopen vrijdag zijn we aangekomen in het Khongdistrict. We werden daar hartelijk ontvangen door mr Bounchan, zijn vrouw Choun, schoondochter Choy, Ellen (een andere vrijwilliger) en een paar kinderen van Choy.
De klamboe was al opgehangen en ons bedje (twee superdunne matrasjes) op de grond uitgespreid. We voelden ons meteen thuis.

In het weekend is het tijd voor Engelse les. S ‘ochtends om 9.00 komen de kleintjes, s’ middags om 2 uur de grotere kinderen.
Om 7 uur zaten we net aan ons ontbijt toen de eerste kinderen zich met schriftje en potlood in de hand al kwamen melden. Aan motivatie geen gebrek!! Ze hebben zich tot 8 uur met boekjes, badmintonrackets en bal bezig kunnen houden, maar toen was het toch echt wel studietijd.
Ellen geeft de Engelse les en wij keken de kunst af. Rimu en Viv, 2 andere vrijwilligers hadden een interactief taalprogramma op hun smarphones. Daar wilden de kinderen allemaal tegelijk de antwoorden intoetsen. Een chaos!

Eind van de ochtend werden er twee fietsen afgeleverd, speciaal op ons verzoek. Heerlijk, zo zijn we niet afhankelijk van tuktuks, scooters of ander vervoer. En kunnen we in ieder geval naar de markt en een hotel om te internetten. Best warm, dus veel verder komen we niet.

S’ avonds stond er ineens een heerlijke Laotiaanse maaltijd voor ons klaar, gemaakt door Choun. Dong, onze vaste Laotiaanse adviseur was ook aangeschoven. Zij vertelde ons dat ze een afspraak had geregeld voor maandag in Pakse. Dus we gingen al snel weer terug naar de plek waar we net vandaan kwamen, een halve dag met de bus

Maar niet zonder dat we op zondagmorgen genoten hebben van een kookworkshop die we in het kader van he stimuleren van ecotoerisme in Khong aan het aanleren zijn. Twee jonge meiden, Malaiphone en King Kham moeten onder begeleiding ons als proefkonijnen gebruiken. We gingen s’ ochtends vroeg met ze naar de markt om de ingrediënten aan te schaffen, hielpen ze met snijden en natuurlijk met opeten.
Helaas moesten we snel weer weg, want om 12.00 ging onze bus naar Pakse. Van slapen in de bus kwam niet veel terecht, want met regelmaat lekte er een plons ijskoud water uit de airco bovenop ons.

Vandaag gaan we weer terug naar Khong en blijven daar dan tot zondag. De laatste drie dagen brengen we dan met z’n tweeën door op het eiland Don Det.
Vrijdag maken we nog een officiële overdracht mee van een nieuwe school aan het dorp. De bouw van deze school is mede gefinancierd is door het KCDA en de Nederlandse stichting. We zijn hier echt voor uitgenodigd en moeten dan in traditionele Lao rokken aantreden. Die rokken moeten we nog wel ff zien te scoren.

• 25 November 2014 - 12:15

FRancien:

klinkt enerverend maar leuk allemaal! liefs, Francien

• 25 November 2014 - 16:18

Jan Van Keulen:

Hoi Lies en Nelline,
    Maken jullie ook foto's van jullie klederdracht? Het zal die overdracht zeker extra bijzonder maken, ook voor de kinderen die daar naar school zullen gaan.
    Blijf genieten.
    Met hartelijke groet.

• 25 November 2014 - 21:36

Sander Putmans:

Leuk om te lezen! Apart gevoel ook dat jullie nu daar zijn en zelfs in de laatste stad waren waar ik een huisje had.

Tanoi kijkt er naar uit om jullie te ontmoeten.

Heel veel succes en met vriendelijke groet,

Sander

• 26 November 2014 - 11:23

Anne:

Leuk om te horen jongens! Veel plezier nog x

• 26 November 2014 - 16:35

Ronald:

Hoi meiden,

erg leuk om te lezen en de foto's te zien. Goed om te horen dat ze zo enthousiast zijn. Kan ik er mijn engels ook nog wel terecht Lies?

Jullie nemen toch wel recepten mee he, van wat jullie koken. Ben erg nieuwsgierig.

Veel plezier nog.

xx

Ronald

• 28 November 2014 - 06:05

Annet:

Lieve Lies en Nelline, wat een gek idee zal het zijn dat dit jullie laatste dagen zijn...maak er wat moois van zoals jullie verslag tot nu toe laat zien. Foto's voegen veel toe van de sfeer in Laos, de kookcursus is een goed idee! Wij zijn na 3 dagen 'thuis' in Lima; kennen nu het bussysteem en weten ons door het verkeer te worstelen. De lucht is hier slecht, maar een begin is gemaakt door sinds kort een route -soort metro- van elektrische bussen. Daar sta je dan wel op te wachten tussen 2x3-baans volle snelweg in...Morgen gaan we de bergen in, op weg naar Cusco en Machu Picchu. Saludos van ons en goede terugreis.

• 28 November 2014 - 17:25

Jo:

Ha lieve meiden,
    Weer eens even de boel doorgelezen. Mooie verhalen. Geniet nog even. Voordat je het weet is Bunnik weer in zicht.
    Knuffel, Jo