The kick off went well!! - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu The kick off went well!! - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

The kick off went well!!

Door: Nelline en Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

14 Maart 2016 | Laos, Pakxe

Op 3 maart j.l. hadden we onze eerste bijeenkomst met alle sleutelfiguren van het veeteeltproject. Het project is een samenwerking tussen de Khong Community Development Association (KCDA) en het departement voor Livestock and Fishery, zowel op provinciaal- als districtsniveau. Het KCDA is de opdrachtgever en de projectleider komt vanuit het districtsniveau. Het provinciale niveau levert haar aandeel in de vorm van kennis en advies en zij houden ook bij of alles binnen de regels van de wet gebeurt.

Wij zijn aangehaakt als adviseurs voor het KCDA en gaan hen specifiek helpen bij de projectplanning en het beheer van het projectbudget.
De stichting Vrienden van het Khongdistrict (SVK) verstrekt geld vanuit donateurs en natuurlijk is ook de opbrengst van onze sponsorfietstocht ( ruim € 3.000) voor de financiering van de 1ste fase van het project. Tijdens, maar ook na de 1ste fase zal het KCDA naast de SVK zelf op zoek moeten naar andere fondsen om dit project, dat een beoogde looptijd heeft van vijf jaar, door te kunnen laten lopen. Ook bij deze fondsenwerving gaan wij ze helpen.

Tijdens de kick off heeft iedereen zich voorgesteld en hebben we het projectplan nog even kort doorgenomen om te kijken of iedereen de inhoud goed begrepen heeft. Ook hebben we ieders rol en verantwoordelijkheid aan de orde gehad. Het gesprek verliep in een zeer prettige en coöperatieve sfeer.

Een aantal deelnemers sprak Engels, maar de meesten spreken alleen Laotiaans. De rol van Dong (onze vaste Laotiaanse adviseur) als tolk is in deze een essentiële. Zij is er echter niet altijd bij, dus daar ligt qua taalbarrière nog wel een uitdaging.

Er zijn een aantal concrete afspraken gemaakt, als ook afspraken voor de vervolgmeetings.

Als afsluiting hebben we met z’n allen in een restaurantje geluncht, want samen eten hoort er gewoon bij.

Men wil overigens wel erg graag Engels leren en wij gaan dan ook in Pakse een aantal mensen van het department of Livestock and Fishery, 2 x per week Engelse les geven. Als tegenprestatie kunnen wij dan Laotiaans met hen oefenen :-). Wij doen nu al verwoede pogingen om deze taal een beetje eigen te maken door 4 x per week 1,5 uur Laotiaanse les te volgen.

Naast werk en studie is het bij ons in huis een zoete inval. We hebben al 1,5 week wisselende logees. Zelfs een nacht 3 volwassenen en 2 kinderen, verspreid over 2 banken en ons logeerbed. Kan allemaal best. Nu is Anne er sinds een week, wat erg gezellig is.

Verder stijgt de temperatuur in Pakse geleidelijk aan naar flinke hoogte (36/37 graden overdag en 26 ‘s nachts). We redden het aardig, maar ons tempo van leven is daar al heel snel op aangepast. Tussen 12.00 en 16.00 komt er niet veel uit onze handen :-). Als je je daar maar aan overgeeft is dat helemaal niet erg….. De fijnste tijd van de dag is ‘s ochtends vroeg. Tot ongeveer 9.00 waait er meestal een verkoelend briesje en zetten we alles in ons huis tegen elkaar open.

De echte hitte moet echter nog komen. Van april tot juni kan het hier wel meer dan 40 graden worden. Maar hopen dat we niet smelten!!

• 15 Maart 2016 - 00:21

Vera:

Gezellig zo'n gastvrijhuis in Laos. De temperaturen gaan wel stijgen
    naar grote hoogtes. Lekker vroeg op, het moment om drukke dingen te doen ;-). Heb het goed daar!

• 15 Maart 2016 - 09:11

Francien:

Oh pfff ik moet er niet aandenken, 37 graden! Ik zou de hele dag met mijn voeten in een emmer koud water gaan zitten! Maar jullie zijn gelukkig een stuk hittebestendiger..... Leuk om te lezen, jullie verslag. Je verveelt je in ieder geval niet met al die aanloop :)