De eerste 11 dagen in Pakse - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu De eerste 11 dagen in Pakse - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

De eerste 11 dagen in Pakse

Door: Nelline

Blijf op de hoogte en volg Nelline

16 Februari 2016 | Laos, Pakxe

De eerste dagen in Pakse zitten erop. We hebben ongeveer een ruime week in drie verschillende guesthouses gezeten. Drie, omdat we uiteindelijk in een specifiek guesthouse wilden zitten dat was volgeboekt tot 8/2. Gedurende die week zijn we op zoek gegaan naar een eigen huis en het grappige is dat bijna iedereen die je vraagt, wel iemand kent die een huis te huur heeft. Zo hebben we uiteindelijke vier huizen bekeken voordat we onze keus lieten vallen op een huis in het centrum van Pakse. Het is een mooi huis met twee woonlagen. Op de begane grond is een grote huiskamer, een keuken en een toilet. Boven zijn twee slaapkamers, een badkamer en een balkon over het hele huis. Ons uitzicht is ook prachtig. Grote palmbomen en elke avond een prachtige zonsondergang voor onze neus. Het hele huis heeft fans en airco. Deze laatste willen we eigenlijk zo min mogelijk gebruiken omdat wij denken dat het goed is om juist aan de warmte te wennen. Ook scheelt het niet gebruiken aanzienlijk in de elektriciteitsrekening.

Het huis staat in een doodlopend straatje waar we midden tussen de Laotianen zitten. Heel handig als we straks Laotiaans willen oefenen. We prijzen ons zeer gelukkig met dit plekje. Het is iets boven ons budget, maar daar hebben we dan wel wat voor.

s ’Avonds zitten we op ons balkon en voelen we ons net twee koninginnen. De mensen leven
s ’avonds op straat. Stoeltjes, kookstoven, kinderen, jongens met gitaar en telefoons, brommertjes die af en aan rijden, muziek van alle kanten, kraaiende hanen, kortom een kakofonie van geluid en levendigheid. Wij kijken daar van boven op neer en groeten vriendelijk als iemand sabaidee naar ons roept. Er komt een tijd dat we erbij gaan zitten, maar dan moeten we net iets meer Laotiaans kunnen spreken. Voor nu is elke avond vermakelijk.

Woensdag (17/2) starten we met Laotiaanse les bij ARDA, een taalschool in Pakse. We gaan starten met 4 dagen per week, 2 uur per dag. We hebben er zin in! Voor de basiscursus wordt zo’n twee maanden uitgetrokken. Je leert dan schrijven, lezen en spreken. Nog even en we doen onze reisverslagen ook in het Laotiaans :-).

3 maart a.s. hebben we een bijeenkomst over het veeteeltproject. Een zogeheten kick off. Alle betrokken partijen komen dan samen om de start van het project in te luiden. We gaan dan afspraken maken, de begroting goed doorlopen, verantwoordelijkheden nogmaals goed benoemen, de planning bespreken etc. Wij kijken er naar uit, niet alleen omdat het iets markeert, maar ook om te ondervinden hoe het is om met Laotianen te vergaderen. Sommigen spreken Engels maar de meesten niet, dus een tolk zal voorlopig erg belangrijk zijn. Adrie en Sian van de stichting Helplaos zijn rond die tijd ook in Laos, zij gaan een maand op vakantie en zijn waarschijnlijk ook aanwezig bij de meeting. Daarnaast is Dong, onze vaste adviseur, ook aanwezig. Ze is een belangrijke schakel tussen de Laotianen en ons. Ze heeft goed inzicht in beide culturen, wat echt een pre is in deze.

Na de meeting komen we weer bij jullie terug.

• 16 Februari 2016 - 09:51

Marianne:

Wauw, allereerst nog even een applaus en een diepe buiging voor het fietsen!
    En wat fijn, dat jullie nu een vaste stek hebben gevonden. Dat zal best helpen bij het wennen, denk ik. 't Klinkt tot nu toe allemaal erg positief. Wat vinden de Laotianen van 2 blanke mensen binnen de gemeenschap, of kunnen jullie dat nog niet peilen?
    Succes met de taallessen en de afstrap van het project!

Grtz

Marianne

• 16 Februari 2016 - 13:09

Dana:

Lieverds, wat een prachtig huis!
    Ik ben trots op jullie.

Kus van Daantje

• 16 Februari 2016 - 13:39

Jan Van Keulen:

Noem dat maar een eenvoudig huisje in een arm ontwikkelingsland!!
    Hoe dan ook geniet er maar van.
    Lies en Nelline, ik vind het knap wat jullie tot nu toe al gepresteerd hebben. Een lekkere afstand gefietst binnen de planning en ook nog lekker genoten van de omgeving. Jullie zullen wellicht ook wel eens wat spieren gevoeld hebben, maar ook dat is part of the deal, zeggen ze dan.
    Jullie hebben een leuk huis weten te vinden met bijzonder houtwerk en zeker ook voldoende ruimte voor jullie om bij te komen.

Jullie pakken het goed aan met het leren van het Laotiaans. Een fors aantal lesuren per week en daarnaast natuurlijk nog het erbij komende huiswerk. Maar jullie kunnen de praktijk met elkaar beoefenen.

Hebben jullie al contact met Ban Thamouang gehad, bijvoorbeeld om de kick off voor te bereiden?

Ik blijf jullie zeker volgen en hoop dat jullie het een en ander daar kunnen bereiken voor de mensen in Khong, maar vergeet niet te genieten.
    Met hartelijke groet, Petra en Jan

• 16 Februari 2016 - 18:39

Tineke:

Ja, heel erg mooi dat huis, heerlijk om in bij te komen! En jullie trekken vlot door, meteen al aan de les en een eerste meeting. Goed studeren hoor en veel oefenen, voor de buren best leuk als jullie het nog niet goed kunnen en het wel heel graag willen leren. ook goed voor hun lachspieren. Liefs, Tineke

• 16 Februari 2016 - 22:04

Jo :

Ha meiden,

Nou, dat is een geweldig begin daarro, alles bij elkaar. Ik blijf jullie volgen!
    Liefs, Jo

• 18 Februari 2016 - 09:28

Francien:

Lieve meiden, Wat een prachtig huis! En zo te zien met de fel begeerde matras op het bed. Heb je ook een keuken en moet je daar op de grond koken of kun je er bij blijven staan :) Die fans maken wel een klereherrie 's nachts toch? Kun je daar bij slapen Lies? Hoe heet is het eigenlijk daar? Ik ga eerst maar eens naar het koude Oostenrijk.
    liefs, FRancien