Pi Mai Lao - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Pi Mai Lao - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Pi Mai Lao

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

23 April 2017 | Laos, Pakxe

De rust is weergekeerd bij ons in Pakse na het grootste feest van het jaar, het Laotiaanse Nieuwjaar oftewel Pi Mai Lao. Officieel duurt dit 3 dagen, maar in de praktijk is het zo’n twee weken en inclusief alle voorbereidingen nog wel langer. Het begint met het opdelen van de tijd in voor en na Pi Mai. Als het enigszins mogelijk is worden dingen verschoven naar na Pi Mai, zodat er geen enkele belemmering is om uitbundig te feesten. De stad fleurt vervolgens helemaal op van de kraampjes met gekleurde T-shirts, vrolijke rokken en gestreepte broeken. De beste muziek wordt uitgetest en iedereen is blij en vrolijk.

Op alle kantoren beginnen ze ruim voor de officiële feestdagen met borrelen, samen eten en uiteindelijk een groot feest met nog meer bier, eten, dansen, keiharde muziek en Karaoke. En niet te vergeten water! De tuinslang wordt aangezet, emmers ijswater omgekeerd en eigenlijk is dat heerlijk. Natte kleren helpen heel goed tegen de hitte;-)). Om het festijn compleet te maken wordt iedereen met talkpoeder bestrooid en met kleurstof beschilderd. Dit begint dan ’s ochtends om een uur of 11 en gaat door tot het bier op is. Wij hadden 3 dagen achter elkaar zo’n feest, op onze verschillende werkplekken. Erg leuk om mee te maken, maar na 3 dagen ook wel genoeg. Voor de Laotianen begint het dan pas. Veel familiebezoek, miss verkiezingen, grote festivals, pickups met groepen mensen in dezelfde T-shirts die al rondrijdend iedereen natgooien.. Best gevaarlijk om de straat op te gaan, want er wordt nogal veel gedronken en woest gereden. Maar we hebben het overleefd.

Na twee weken is iedereen moe en berooid, dus nu is het extreem rustig in onze straat. We hebben met de buren het laatste bier met ijs opgedronken. En na al het feesten zijn we nu weer voor even in ons gewone ritme van lesgeven, maar niet voor lang want eind van deze week gaan we voor 4 weken op vakantie naar Sri Lanka. Daar is het voor aan de kust ongeveer dezelfde temperatuur die we hier gewend zijn, maar in het midden is het flink koud. Dat vinden we niet allebei even fijn…..

• 23 April 2017 - 16:37

Carla:

Gelukkig Nieuwjaar!
    Dat begint goed met een vakantie in Sri Lanka. Veel plezier!

• 23 April 2017 - 19:33

Anouchka:

Wat een feest! Wat leven jullie nu in een andere cultuur. Wat zijn wij dan nuchtere hollanders die dit soort feetsvieren absoluut niet kennen. Heerlijk nu zo'n lange vakantie op Sri Lanka. Fietsen mee?

• 24 April 2017 - 08:09

Marianne:

Nou, Happy New Year dan maar! Klinkt als een knalfeest daar in Laos. Wat leuk om ook dit weer mee te maken (hoewel het voor jullie toch al weer de 2e keer is). Maar ik kan me voorstellen, dat het op een zeker moment ook wel weer genoeg is.

Een een lekker vakantie in het verschiet van maar liefst 4 weken. Heerlijk hoor; geniet er van!

• 24 April 2017 - 15:26

Ernst:

Zo'n feest kennen wij hier ook en heet carnaval. Je 3 dagen helemaal te pletter zuipen en feesten. En je daarna ziek melden bij je werkgever.

• 27 April 2017 - 12:17

Jo:

Dag lieve luitjes,
    Heel veel plezier in het mooie Sri Lanka. Ik was er ook ooit. Ben benieuwd hoe het jullie gaat bevallen.
    Liefs, Jo