Afscheid van Pakse deel 1 - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Afscheid van Pakse deel 1 - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Afscheid van Pakse deel 1

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

07 Januari 2018 | Laos, Pakxe

Het nieuwe jaar is hopelijk voor iedereen goed begonnen. Voor ons heel rustig… slapend dus, op een paar knallen om 24.00 uur na. Wel waren er op nieuwjaarsdag overal hele vrolijke feestjes. We fietsten daar de hele dag langs, wat erg gezellig was. Het Laotiaanse nieuwjaar wordt, volgens de boeddhistische kalender, in april groots gevierd, dan gaan jong en oud 4 dagen (of veel langer) helemaal los.

De afgelopen week hebben we een afscheidstocht gefietst op het Bolavenplateau, een van onze grote favorieten in Zuid-Laos. Maar o, o, wat was het zwaar. Steile heuvels, harde wind tegen en veel zon. We dachten dat we nog een goede fietsconditie hadden na onze vorige tocht in november door het Karstgebergte, maar dat viel tegen. Wel een prachtige tocht, veel groen en watervallen. ‘S nachts zelfs koud op zo’n 1000 meter hoogte, dus heerlijk geslapen onder dikke dekens. Nu terug in Pakse is het weer even wennen aan de warmte.

De komende weken staan in het teken van afscheid nemen van Pakse. Daar zijn we vòòr onze fietsweek al mee begonnen, met het afscheid van een van onze leukste groepen voor Engelse les. 7 Meisjes, die 10 maanden lang 2x per week heel trouw op les kwamen en altijd hun huiswerk maakten. We gaan onze meisjes missen en zij ons!

Bij afscheid horen kadootjes, maar daar zijn ze niet zo heel goed in hier. Aan onze verzameling nutteloze en/of lelijke dingen hebben we het 4e fotolijstje toegevoegd, een paar flitsende zonnebrillen met spiegelglas (helaas dragen we echte brillen) en wijnglazen (wijn is hier onbetaalbaar en we verhuizen per fiets). Gelukkig kregen we deze keer geen synthetische kleding in kindermaten, maar een paar mooie sjaals, die we in Nederland kunnen dragen. Eigenlijk is het heel erg dat onze studenten van hun minimale salaris dure cadeaus voor ons kopen, waar wij dan niet blij mee zijn. Gelukkig is het not done om ter plekke uit te pakken, wat ons soms erg goed uitkomt :-)

Behalve afscheid nemen van mensen en dierbare plekken gaan we gewoon door met bijna dagelijks lesgeven tot ons vertrek naar Vientiane over 4 weken. Erg veel om in te pakken hebben we niet, al is het altijd weer verbazingwekkend hoeveel spullen je kunt verzamelen in 2 jaar. Wordt vervolgd.

• 07 Januari 2018 - 10:23

Cabrini:

Sterkte met afscheid nemen en verhuizen. Groetjes, cabrini

• 07 Januari 2018 - 10:43

Petra:

Het zal jullie raar overkomen straks daar niet mer te zijn. Geeftweer ruimte voor nieuwe dingen! Veel success met verhuizen, we lezen mee! Hart grt uit een koud Nederland met zon gelukkig. Petra

• 07 Januari 2018 - 14:59

Anouchka:

Een plek en periode in je leven waar jullie nog aak aan terug zullen denken. Op. Aar de volgende uitdaging. Veel succes. Lieve groet, Anouchka

• 07 Januari 2018 - 16:54

Jo:

Ha lieve luitjes,
    Weer een mooi verslag om even met jullie mee te kunnen reizen in gedachten.
    Groetjes, Jo

• 07 Januari 2018 - 20:20

Ronald:

Leuk weer te lezen, vooral dat van die kadootjes ;-)

Ga met Dana fietsen op een racefiets misschien hier.Dan denken we aan jullie.

groet,

Ronald

• 08 Januari 2018 - 08:39

Marianne:

Maak er een mooi 2018 van! Weer een nieuw jaar met een nieuwe uitdaging voor jullie. Ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen.......
    Hier bij de UU gaat alles z'n gewone gangetje, dus van mijn verhalen moeten jullie het niet hebben!

• 08 Januari 2018 - 09:16

Francien:

Lieve meiden, Dat moet toch wel echt een afscheid zijn om na twee jaar Pakse weer te verlaten. Ik woon nu twee jaar in Heelsum en dat lijkt echt al een eeuwigheid. Maar ik wens jullie veel plezier op je nieuwe stek. En wel weer thuiskomen hoor, over een jaar. Dan gaan we weer lekker wandelen en naar de film :)
    liefs, Francien

• 08 Januari 2018 - 19:48

Carla:

Wat een fijne gewoonte is dat toch dat je de cadeaus thuis moet uitpakken zodat je geen blijdschap hoeft te veinzen. Mogen ze hier ook wel invoeren wat mij betreft. Ben benieuwd wat jullie over een jaar allemaal mee naar Bunnik slepen. Misschien een paar leuke kledingstukken in kindermaten.....haha
    Sterkte met afscheid nemen, dat went nooit volgens mij en veel succes met de volgende stap.
    Dat het maar een heel mooi jaar mag worden!
    groetjes, Carla

• 13 Januari 2018 - 10:39

Annet:

Dag verre vriendinnen, fijn dit verslag, heel goed 2018 en fietsend naar een nieuwe woonplek. Ik zie jullie dat weer goed doen: afscheid, loslaten en opnieuw beginnen. liefs van Annet en Ron

• 29 Januari 2018 - 14:50

Mirjam:

Dat jullie het in Vientiane ook weeg goed moge gaan. Dat moet haast wel met deze zonnebrillen. Die kunnen in deze maat makkelijk over jullie eigen brillen heen. Jullie worden zo beroemd en een enorm succes! Niet meer afdoen, die brillen.

• 08 Februari 2018 - 14:10

Vera:

Op naar Vientiane op zoek naar een nieuw opbouwend feestje! Wisten jullie dit al eerder, 2 jaar in Pakse en dan moven? Vientiane nieuwe uitdaging, fijne tijd daar en geweldig hoe jullie een zwaai aan jullie leventje hebben gegeven. Twee jaar buitenlands leven, hoe denken jullie intussen over in nederland wonen? Misschien te vroeg gevraagd, lekker genieten van waar jullie goed in zijn, kontakten leggen en iets opbouwen.
    Ik reis 26 februari naar Nieuw Zeeland, Christchurch, ga daar 14 dagen oppassen op 1 1/2 en 3 jarig kleinzoontjes. Tot 23 april door zuid en noord NZ toeren, zonder fiets, de hoogteverschillen zijn daar te groot voor me. Dan nog een maand op Bali, nog nooit in indonesie geweest en dat gaat dan nu gebeuren. 23 mei ben ik terug in Nederland. Lang leve de avonturen! Fijne tijd en liefs, Vera