Het veeteeltproject is gestart!!! - Reisverslag uit Khinak, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Het veeteeltproject is gestart!!! - Reisverslag uit Khinak, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Het veeteeltproject is gestart!!!

Door: Nelline en Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

08 December 2016 | Laos, Khinak

Eindelijk, na ruim acht maanden voorbereiding is het veeteeltproject echt van start gegaan. Op 5 en 6 december vond de training aan de boeren van Ban Set Taolek en Ban Thamouang plaats. Ban Set Taolek is ons modeldorp en Ban Thamouang het referentiedorp. De training bestond uit drie delen. s’ Ochtends kregen de boeren eerst een uitleg over de noodzaak van goed management van de veestapel in het algemeen, daarna ging men in op de diverse ziektes die voor kunnen komen bij kippen en eenden en welke vaccinaties daartegen nodig zijn. Na de lunch kregen ze nog kort een uitleg hoe te vaccineren om dit vervolgens onder begeleiding van de twee trainers direct in de praktijk te brengen.

Sommige boeren hadden hun pluimvee in het nachthok gelaten, zodat meteen alle dieren gevaccineerd konden worden, maar veel boeren hebben geen hok. De kippen en eenden scharrelen vrij rond en slapen s’nachts onder het huis (eenden) of gaan ergens in een boom op stok (kippen). Wel krijgen ze eind van de dag eten en verzamelen ze zich dus op een vaste plek. Dat zou het moment zijn om ze te vangen en te vaccineren.

Wij hadden het geluk dat we de eerste dag van de training konden bijwonen en de vaccinatie van een aantal kippen en eenden konden meemaken. Een geweldige ervaring.
De foto’s geven daarvan misschien wel een leuk beeld.

De vaccinaties worden elke drie maanden herhaald, tevens worden dan ook een aantal zaken gemonitord, zoals hoeveel kippen zijn er dood gegaan, hoeveel eieren gelegd, hoeveel kuikens geboren etc. Deze monitoring vindt ook plaats in het referentiedorp Ban Thamouang, zodat aan het eind van het project een vergelijking gemaakt kan worden van een dorp met gevaccineerd pluimvee ten opzichte van een dorp waar het pluimvee niet gevaccineerd is.

Later meer……..

• 08 December 2016 - 10:44

Mirjam:

Gefeliciteerd, veel succes en ook heel veel eieren!

• 08 December 2016 - 12:35

Marianne:

Wat gaaf dat er iets is bereikt! Moet wel een goed gevoel geven!

• 08 December 2016 - 14:54

Henny:

Wat ontzettend gaaf!!!! Succes met de verdere gang van het project.

Liefs Henny

• 09 December 2016 - 09:21

Adrie:

Top! Het resultaat van doorzetten, geduldig zijn en blijven communiceren! Top!

• 13 December 2016 - 15:40

Carla:

De kop is eraf. Maar niet van de kip.
    Heel veel succes!

• 14 December 2016 - 02:15

Vera:

Goed bezig!

• 28 December 2016 - 14:38

Ineke:

Klinkt helemaal positief , goeie start voor meer perspektiven ;-)

• 12 Januari 2017 - 15:36

Cabrini:

Dit gebruik ik nu even voor de les!