Op naar de laatste fase van ons avontuur - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Op naar de laatste fase van ons avontuur - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Op naar de laatste fase van ons avontuur

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

25 Oktober 2018 | Laos, Vientiane

Deze week hebben we voorlopig onze carrière als Engelse docent afgesloten. We hebben er veel lol in gehad en zijn in de loop van de tijd steeds beter geworden in het maken en geven van lessen. Onze visie is dat studenten meer leren als de lessen ontspannen zijn en er regelmatig gelachen wordt. Dus we hebben ons helemaal uitgeleefd met spelletjes en liedjes, vooral bij de beginnersgroepen. Hier in Laos is er begin oktober Teachersday. Alle basisschoolkinderen nemen dan kadootjes mee naar school en wij werden door een aantal studenten verrast met een pizzaparty, mmm. Ons afscheidsfeestje wordt een heuse Karaokeparty, dat moeten we toch ook een keer meemaken hier.

Na bijna 3 jaar in Laos beleven we nog steeds leuke en interessante dingen. Zo waren er een begrafenis en een geboorte, waarbij het er heel anders aan toe gaat dan in Nederland.

Een begrafenis is volgens Boeddhistisch gebruik zo snel mogelijk na het overlijden, maar als er familieleden uit het buitenland moeten komen, kan het ook wel meer dan een week duren. Al die tijd zijn er zoveel mogelijk mensen in het huis van de overledene aanwezig, om hem of haar niet alleen te laten. Er wordt dag en nacht gegeten, gekaart en naar sportwedstrijden op televisie gekeken. Iedereen is welkom en zo zijn wij dus ook een avond op bezoek geweest. Dat we de overleden buurman nog nooit gezien hadden is niet belangrijk. Je gaat er gewoon heen met wat geld en goede wensen voor de familie en vervolgens kun je gezellig blijven zitten en eten zolang je wilt. Bij het weggaan krijg je dan een goodie bag mee, met zelfgemaakte zoetigheden. De uiteindelijk begrafenis is een heel ritueel, waarbij de verbranding van de kist in de openlucht het hoogtepunt is.

Bij een geboorte zijn er ook een week tot 10 dagen voortdurend veel mensen op bezoek, die komen kaarten, eten en bier drinken. Dit bezoek blijft niet ‘s nachts en het kaarten gaat hier vaak om geld. De kersverse moeder ligt gedurende deze periode op een warm bed, om van de vermoeienissen van de bevalling bij te komen. Onder het bed worden gloeiende kooltjes gelegd, dus het is echt heet. Niet iets waar wij blij van zouden worden. Het leek ons ook niet zo gezellig: iedereen is buiten aan het feesten en de vrouw ligt in haar eentje te zweten.

Een feestdag, die we al wel eerder hadden meegemaakt is het eind van de Boeddhistische Lente, een periode van 3 maanden waarin de monniken in retraite gaan. Deze dag begint ’s ochtends met offeren in de tempels en ’s avonds is het lichtjesfeest. Veel huizen zijn versierd met kaarsen voor geluk en voorspoed en iedereen laat kleine zelfgemaakte offerbootjes met brandende kaarsen de Mekong op drijven. Heel idyllisch en mooi. Je kunt daarbij al je zorgen en narigheid van het afgelopen jaar vergeten en je wensen voor het komend jaar met het bootje meesturen. Dat hebben we natuurlijk gedaan en nu maar hopen dat de wensen uit komen!

We beginnen nu aan een hele lange vakantieperiode. Om te beginnen vertrekken we voor een fietsvakantie van zo’n 3 weken naar het Noorden. De fietsen zijn nog steeds redelijk in orde na al die duizenden kilometers over soms slechte, stoffige wegen en in tropische hitte. Een paar weken geleden pas de eerste lekke band gehad. Hopelijk houden ze het nog even vol. Wij hebben wat trainingsrondjes gereden door de heuvels en zijn ook weer in goede conditie na de regentijdstop. Dus klaar voor een mooie tocht door onbekend gebied.

• 25 Oktober 2018 - 11:47

Anouchka:

Wat bijzonder die “feesten” bij treurige en blijde gebeurtenissen.
    Interessant om mee te maken.
    Nu beginnen jullie aan je laatste fase. Wanneer is de planning terug naar Nederland te gaan?
    Wij wensen jullie een hele fijne vakantie toe. Liefs Anouchka

• 25 Oktober 2018 - 13:29

Tineke:

Dag lieve dames,

heerlijk, nu vakantie vieren. Dat van die monniken had ik toevallig ook op de radio gehoord, ook dat ze elkaar dan van feedback mogen voorzien, alles wat hun geïrriteerd en geërgerd heeft de afgelopen periode, en na die drie maanden is het dan allemaal weer goed. Mooi systeem. Als die fietsen het zo lang hebben gered , lukt het nu vast ook wel, je zult daar wel geen Anwb fietsen service hebben denk ik :) . Veel liefs en een hele fijne tijd! Tineke

• 26 Oktober 2018 - 08:17

Annet:

Lieve Lies en Nelline, heel mooie fietstocht tegemoet door nieuw deel van Laos. Leuk te lezen hoe jullie de lessen Engels voor beginners zoveel mogelijk ontspannen en actief gaven en goed afgerond hebben. Die ervaring komt altijd weer van pas. Het contact met docenten die je helpen om jezelf uit te drukken is de beste start om een taal te leren. Ik verwonder me over de mogelijkheden van google translate en ben benieuwd of jullie dat nog veel nodig hebben en gebruiken, wie weet bij het over de grens gaan van jullie lange vakantieperiode. Maak het goed, houd jullie zelf en de fietsen in goede conditie. Annet en Ron

• 26 Oktober 2018 - 12:08

Adrie:

Hi meiden, leuk weer wat van jullie te horen!Veel gefietst! Goeie karretjes dus... Veel plezier in de laatste fase! Fijn dat jullie de stichting zo goed gesteund hebben!

• 26 Oktober 2018 - 16:37

Ronald:

Hoi meiden, bijzondere dingen makwn jullie weer mee! Heel apart lijkt. Vooral die geboorte, was blij met de rust vaak

• 26 Oktober 2018 - 17:00

Carla:

Mooi die lichtjes.
    Hele fijne fietstocht daar!

• 28 Oktober 2018 - 17:41

Jo:

Ha lieve luitjes,
    Wat is Laos groen, zo te zien op de foto. Prachtig. Heb het goed en geniet van jullie reis.