Helemaal gewend - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Helemaal gewend - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Helemaal gewend

Door: Lies en Nelline

Blijf op de hoogte en volg Nelline

08 April 2018 | Laos, Vientiane

In ons vorig verslag vertelden we dat we nog even rustig aan zouden opstarten. Maar inmiddels zitten we al weer helemaal in de flow.
Elke dinsdag- en donderdagmiddag geven we Engelse les aan medewerkers van het Department of Livestock & Fishery. We hebben twee groepen van beiden ongeveer 15 à 20 leerlingen. Een groep beginners en een groep meer gevorderden.
We hebben nog niet eerder zulke grote groepen gehad en het maakt dat we de lessen net weer iets anders op moeten bouwen dan we tot nu toe hebben gedaan. De leerlingen zijn allemaal erg gemotiveerd, wat ook een prettige bijkomstigheid is. Het daagt ons dus al met al meer uit. En we worden nog steeds beter in lessen maken en les geven!

Verder is hier in Vientiane altijd van alles te doen. Zo was hier in maart een heus filmfestival. Drie dagen achter elkaar werden er korte films uit diverse landen over de hele wereld vertoond. Overdag in een filmzaal en ’s avonds in een openluchtbioscoop. Het was echt leuk om dit mee te maken, zeker omdat we zoiets als naar een bioscoop gaan al ruim twee jaar niet meer hadden gedaan :-).

Ook zijn er regelmatig lezingen, evenementen en kunsttentoonstellingen. Rond vrouwendag was er een tentoonstelling van kunst gemaakt door vrouwelijke kunstenaars. Er waren een paar mooie werken bij en misschien gaan we een van de schilderijen kopen, als we ook nog het transport naar Nederland kunnen regelen.

Ons werk voor de stichting gaat hier overigens ook gewoon door. Sommige leden van het KCDA komen regelmatig naar Vientiane om een workshop of training bij te wonen. Die momenten grijpen we dan ook aan om met hun over diverse onderwerpen te overleggen. In 1,5 maand is dat al 2 keer gebeurd, vaker dan toen we nog in de buurt woonden.

Natuurlijk zijn er ook minder leuke dingen. Zo vertelden we al over de uitlaatgassen waar we dagelijks last van hebben als we op de fiets zitten (met mondkapjes). Maar ook ons woongenot wordt soms op de proef gesteld. Zo ligt hier achter ons huis een sloot waar bij tijd en wijle een onvervalste rioollucht uit opstijgt.
En iets verder weg is een slachthuis voor varkens. Ze werken hier 24/7 en we horen dan ook regelmatig krijsende varkens. Als de wind slecht staat, lijkt het alsof ze bij ons in de achtertuin staan te gillen….
Lies zegt dat ze als ze de varkens hoort, ze aan het geluid van een trein denkt. Dan lijkt het toch wat minder indringend, zegt ze. Onze gevleugelde uitdrukking is dan ook wanneer we de varkens weer horen: ‘wat gaan er weer een hoop treinen voorbij hé’ :-).

Maar gelukkig overheersen de fijne dingen!!

In Laos start 14 april officieel het grote, een week durende, Pi Mai feest, ofwel Laotiaans Nieuwjaar. De pré-party’s zijn 1,5 week van te voren al ruimschoots begonnen en werken is bijzaak. In ieder geval hebben wij al 3 leuke feestjes gehad en wordt de hele stad opgevrolijkt met felgekleurde, gebloemde bloesjes en T-shirts en gestreepte broeken.
We zullen wel goed uitkijken, want het is deze dagen ook een beetje gevaarlijk, omdat de alcoholcontroles hier nog niet zijn uitgevonden.
Als de feestvreugde echt losbarst vertrekken wij naar Bali, volgende week zaterdag. De eerste twee weken gaan we daar fietsen en daarna nog twee weken rondreizen met het openbaar vervoer. We hebben er veel zin in.

• 09 April 2018 - 14:08

Marianne:

Dat klinkt weer allemaal erg leuk. Wat goed dat jullie al weer zo snel gewend zijn! Jullie zitten al helemaal in het leven van alledag. Een heus meer stads leven dan jullie gewend waren, begrijp ik. En (weer) een vakantie in het vooruitzicht, wat wil je nog meer.
    Hier is in elk geval de lente eindelijk losgebarsten. We kunnen wel een beetje lekker weer gebruiken.

• 09 April 2018 - 15:05

Jo :

Heel leuk weer om te lezen en alvast een hele fijne tijd op Bali !!
    Liefs, Jo

• 09 April 2018 - 20:07

Tineke:

Klinkt heel ontspannen allemaal, dat van die varkens lijkt me wel wat minder. En lekker weer een fietstocht in het vooruitzicht. Hele fijne tijd weer. Hier is ook de lente begonnen, heerlijk, lekker weer veel naar buiten en op de fiets naar het werk. Liefs, Tineke

• 11 April 2018 - 23:24

Vera:

Zie ik mijn reactie op jullie laatste veranderingen niet terug hier. Kort een nieuwe reactie, vast super dat jullie de taal ook spreken, fijn dat er weer zoveel te doen is in Laos. Bijzonder land, heb daar met veel plezier doorheen gefietst. Maar nu, hoe leuk zou het zijn om elkaar op Bali ergens te ontmoeten, ik ben er vanaf 23 april en vlieg 21 mei terug naar Nederland. Op bali koop ik een simkaart, stuur tel.nr. op, kunnen we in iedergeval bellen. In nieuw zeeland is het koud, verlang naar warmere tijden. Liefs vera

• 13 April 2018 - 16:47

Carla:

Jeetje die varkens dat is wel een ding zeg! Lijkt me echt naar. Inderdaad het beste om jezelf een beetje voor de gek te houden. Zo doe ik hier in Bunnik wel eens of ik de zee hoor i.p.v. de snelweg.
    En dat voor vegetariërs.... Want dat zijn jullie toch als ik me goed herinner. En anders wordt je het wel.

Dus nu naar Bali. Wat heerlijk al die leuke tripjes. Heel veel plezier daar!

• 09 Mei 2018 - 17:39

Nico:

Ha Lies en Nelline. Ik dacht hoe is het met jullie. Leuk om te lezen. Wij horen hier in gouda ook erg de treinen. Tenminste dat hebben wij altijd gedacht dat het treinen zijn. Hartelijke groet van Nico en collega's mentorschap en goede weken op Bali