Ons nieuwe stadse leven - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Ons nieuwe stadse leven - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Ons nieuwe stadse leven

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

04 Maart 2018 | Laos, Vientiane

Na alle berichten over extreme kou in Nederland en elders in Europa, nu weer een berichtje uit het bijna altijd warme Laos:-).

We hebben erg genoten van onze fietstocht in Thailand. Een zelfbedachte route van ongeveer 950 km door een heel landelijk gebied langs de Mekong. Nog niet ontdekt door Westerse toeristen, wat wij helemaal niet erg vonden. Het binnenland vol mooie groene rubberbossen, heuvels, prachtige rotsen en tempels, of rotstempels of tempels op rotsen. En de Mekong vaak breed en imposant, soms met rotsen of kleine eilandjes in het water. Dit deel van Thailand ligt zo dicht bij Laos (alleen de Mekong ertussen) dat ze er vrijwel dezelfde taal spreken, lekker makkelijk voor ons. Alleen het schrift is anders dus bordjes lezen lukte niet altijd. Gelukkig weten wij met behulp van MAPS.ME altijd en overal de weg te vinden. Echt een aanrader.

Na 2,5 week fietsen, relaxen en niet te vergeten heerlijk Thais eten, zijn we ruim een week geleden weer in Laos aangekomen. We werden verwelkomd met een paar dagen regen, heel gek in deze tijd van het jaar. Maar inmiddels is het weer droog en begint de warme tijd op stoom te komen. Gevoelstemperatuur zo’n 50 graden hoger dan de afgelopen week in Nederland.

De start van ons nieuwe verblijf was uitermate vermoeiend en overweldigend.
Alles opnieuw uitzoeken en niets gaat vanzelf. Waar verkopen ze wanneer brood en muesli, welke supermarkt of markt heeft wat, waar is de koffie het lekkerst etc. etc.?
Van een ingeslapen provinciestadje met 1 supermarkt naar een grote, drukke stad met veel auto’s en heel veel stoplichten. Van A naar B fietsen kost steeds twee keer zoveel tijd als we denken en alle uitlaatgassen maken ook niet vrolijk. Maar inmiddels hebben we geleerd om bij een stoplicht om de auto’s heen te slalommen zodat we voor de uitlaatgassen staan in plaats van er achter, dat scheelt. En na een week weten we ook de belangrijkste routes en winkels wel zo’n beetje. We hebben uitgerekend dat we met ons dagelijks vervoer en af en toe een tochtje dit jaar ongeveer 5.000 km gaan fietsen. Dus veel andere sportactiviteiten hebben we niet nodig! We hebben vlak bij ons huis wel een heel fijn (25 meter) zwembad gevonden. Voor 1,50 per persoon kunnen we ons daar de hele dag vermaken en afkoelen :-).

Vanuit de drukte van de stad keren we elke keer weer terug naar onze oase van rust, de grote tuin waar de vogeltjes fluiten en ons belachelijk grote huis. Drie slaapkamers, drie badkamers en een geweldige woonkeuken. Daar genieten we erg van.

Voorlopig doen we het nog rustig aan met nuttige dingen doen. Eerst nog wat meer settelen en bijkomen van alle veranderingen.

• 04 Maart 2018 - 17:52

Tineke:

Dag lieve dames, dat nieuwe huis ziet er heel niet slecht uit. Geweldig om toch een mooie oase van rust te hebben in het stadse leven. En doe maar lekker rustig aan. Eerst wennen en dan weer ondernemen. Als jullie straks nog maar hier kunnen wennen wordt best nog een dingetje, denk ik. In ieder geval heb ik dan genoeg tijd om jullie ook weer een beetje op weg te helpen. Dan is het exit werk, leven het leven van een pensionaat

• 04 Maart 2018 - 20:01

Jo:

Jeetje, wat maken jullie toch veel mee. Ongekend. Hoe anders is dat hier. En wat fijn dat jullie zo genieten van je huis, waar je toch ook veel zult zijn.

Liefs, Jo

• 04 Maart 2018 - 23:20

Anouchka:

Wat een prachtige fietstocht moet dat geweest zijn. Wat zien jullie veel en staan jullie open voor nieuwe contacten. En zó sportief! Geweldig. Wens jullie veel plezier op jullie nieuwe plek.
    Liefs vanuit Nederland waar we vanochtend ook buiten in de zon koffie gedronken hebben terwijl we gisteren nog met dikke jassen, mutsen en handschoenen rondliepen. Liefs Anouchka

• 04 Maart 2018 - 23:21

Anouchka:

• 08 Maart 2018 - 10:13

Carla:

Wat een mooi huis zeg! Is die 4e foto ook bij het huis?
    Sterkte met wennen aan het nieuwe leven. Dat zwembad is wel een heel fijn extraatje...