De Mekong, de langste rivier van Zuid-Oost Azië - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu De Mekong, de langste rivier van Zuid-Oost Azië - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

De Mekong, de langste rivier van Zuid-Oost Azië

Door: Nelline en Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

02 September 2017 | Laos, Pakxe

Het is al weer bijna twee maanden geleden dat jullie via dit kanaal iets van ons hoorden. Met name Nelline plaatst nog wel eens een berichtje op haar facebookpagina. Voor sommigen van jullie is bepaald nieuws dus dubbel, voor anderen helemaal nieuw.

De afgelopen tijd zijn er niet zoveel spannende dingen gebeurd. Zoals we in ons vorig blog al schreven zitten we in de regentijd en zijn we daardoor iets meer aan huis gekluisterd. Momenteel neemt de regen geleidelijk af en wagen we het af en toe weer om er op uit te gaan. Zo hebben we recent een klein tempelcomplex op een heuvel bezocht waar we al meerdere malen langs gefietst waren. Het kostte wat zweet, maar de beloning was een prachtige, serene plek met een fantastisch uitzicht op de langste rivier van zuidoost Azië, de Mekong.
De Mekong is bijna 5000 km lang en loopt door 6 landen. Hij begint in Tibet (China) en stroomt dan door Myanmar, Thailand, Laos, Cambodja om te eindigen in Vietnam waar hij via de Mekongdelta in de Zuid-Chinese zee stroomt.

De rivier is voor veel mensen nog steeds van levensbelang. Ze halen er onder andere voedsel (vis), zand, en water uit. Ze wassen zichzelf en hun kleren erin. Kinderen zwemmen er naar hartenlust. Maar de Mekong neemt ook. Ook dit jaar heeft de rivier, door de extreme regenval, levens en vooral huizen opgeslokt en een deel van de rijstvelden verwoest.

In de Mekong zijn inmiddels op diverse plekken dammen en Hydro power stations gebouwd om zo vanuit de sterke stroming die er op sommige plekken bestaat of ontstaat, elektriciteit op te wekken.
Ook in Laos is dit het geval. De dammen worden voornamelijk door China gebouwd. Veel land wordt hiervoor onder water gezet en mensen die daar wonen moeten dan verplicht verhuizen naar andere locaties. Veelal ver weg van de door hun zo geliefde rivier. Ze verliezen niet alleen hun huis, maar ook hun inkomen. Dit treft allerlei mensen, arm en rijk. Zo kennen wij een Laotiaans-Iers echtpaar, dat recent een prachtig hotel heeft gebouwd aan de rivier. Wij drinken daar geregeld koffie op onze fietstochtjes. Pas geleden hoorden ze dat hun grond onteigend wordt voor de bouw van weer een dam, die waarschijnlijk overbodig is. Heel schrijnend dat hun levenswerk, waar al hun geld en energie in zit, op korte termijn zomaar weer moet verdwijnen.

De gemiddelde Laotiaan ondervindt totaal geen voordeel van deze dammen. Waarom niet? China neemt eigen arbeiders mee voor de aanleg, dus geen banen voor Laotianen. En ze regelen het zo dat de opbrengst grotendeels terugvloeit naar China. De enige Laotianen die er van profiteren zijn een aantal hooggeplaatste corrupte ambtenaren. Zeer triest om te zien.

Momenteel zit er wel een premier die zich ten doel gesteld heeft Laos meer van de Laotianen te maken en corruptie te bestrijden, maar dat is naar ons idee lange termijnplanning. Laos zal de komende jaren naar verwachting erg veranderen en helaas niet altijd ten goede. Gelukkig hebben wij nog veel van het authentieke Laos meegemaakt.

• 02 September 2017 - 17:10

Adrie:

Goed om weer wat van jullie te horen. Dat van die dammen is inderdaad balen, inderdaad wordt de gewone Laotiaan er helemaal niet beter van.....
    Fijn dat jullie zo goed bezig zijn voor de stichting Helplaos.nl, dan komt er toch iets goeds!
    Sabaidee, Adrie.

• 02 September 2017 - 17:11

Tineke:

Lieve dames,

al weer een tijdje geleden inderdaad, maar in mijn ogen klinkt het niet saai hoor, maar ik begrijp dat jullie meer binnen zitten dan dat wenselijk is. Wat erg toch dat er zo veel corruptie bestaat in juist de arme landen. En wij, ik hier realiseren ons niet dat een rivier voor plaatselijke bevolking natuurlijk van levensbelang is, wat erg toch dat mensen dit elkaar aandoen.

Veel liefs vanuit het Nederlands, Tineke

• 02 September 2017 - 21:14

Jo :

Ha meiden,

Ja, de Mekong, ik heb vorig jaar ook een mooie documentaire gezien op de VPRO hierover; het waren een aantal delen toen. Ik kreeg toen al een indruk van hoe het er daar politiek e.d. aan toe ging. Dat was niet zo'n fraai verhaal en het verhaal van jullie bevestigt dit.
    Tot later maar weer en liefs, Jo

• 03 September 2017 - 13:43

Cabrini:

Hoi Lies en Nelline,
    Leuk om weer eens wat van jullie te horen. Dat was inderdaad lang geleden. Corruptie is een moeilijk te bestrijden ding als het er eenmaal is. Laat de moed niet zakken en ga gestaag door met jullie werk!
    Groetjes, Cabrini

• 03 September 2017 - 13:43

Cabrini:

Hoi Lies en Nelline,
    Groetjes, Cabrini

• 04 September 2017 - 14:46

Carla:

Goed informatief verslag over de Mekong met helaas een niet zo rooskleurige inhoud voor wat betreft de mensen die zomaar uit hun huizen verdreven worden. Voor ons heel moeilijk voor te stellen wat dat betekent. Wij hebben het maar een stuk makkelijker met ons leventje langs de Kromme Rijn....
    groeten, Carla