Regentijd - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Regentijd - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Regentijd

Door: Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

09 Juli 2017 | Laos, Pakxe

Na onze geweldige Sri Lanka vakantie kostte het wel wat moeite om weer op te starten. Zwaar verkouden, griep, een beetje heimwee en alsmaar regen. De regentijd is dit jaar heel anders dan vorig jaar. Ook omdat we, na 1,5 jaar lekkages en lapwerk, een heel nieuw dak op ons huis hebben. Echt geweldig en wel zo rustig! Vorig jaar regende het vaak ’s avonds en ’s nachts keihard en was het overdag lekker weer. We konden veel fietstochtjes en leuke uitjes doen. Dit jaar regent het vaak overdag en niet van die korte tropische buien, maar gewoon veel. Geen weer om te fietsen en altijd de paraplu en de regenjas bij de hand. Niks aan dus en het duurt nog zo’n 3 maanden. Daar staat tegenover dat de rijstvelden weer prachtig groen zijn en dat het dit jaar helemaal niet zo warm is. Dat is dan weer heerlijk. Het is ook gewoon nog steeds erg fijn hier; we zijn zo blij dat we hier kunnen wonen, werken en leven.

Begin juni was de halfjaarlijkse evaluatie van het veeteeltproject. We waren met 13 mensen en iedereen was erg enthousiast over de resultaten. De boeren in Settaolek, waar de kippen worden gevaccineerd en medicatie krijgen, hebben veel meer kippen dan voorgaande jaren kunnen verkopen. Daardoor hebben ze meer geld te besteden en kunnen o.a. de kinderen naar school. Ze willen zelfs in de volgende fase van het project de vaccinaties zelf betalen. Een goed resultaat dus tot nu toe. We wachten nog even af wat er in de regentijd gaat gebeuren met de gezondheid van de kippen. Er is ons namelijk verteld dat dan juist veel kippen dood gaan.
Ondertussen wordt er door KCDA en DAFO nagedacht over de volgende fase in het project. Bij het maken van het plan zullen wij vermoedelijk nog wel assisteren. Al hopen we wel dat het er sneller ligt dan vorig jaar….

De Engelse les is ook booming business. We zijn gevraagd om op een soort MBO school de staf en leraren les te geven. Een groot project, 3 x per week in 2 groepen, de komende 4 of 5 maanden. We gaan dan voor het eerst apart van elkaar les geven, wat we best wel spannend vinden. En gezien het voortschrijdende inzicht wat betreft lesmethodiek zijn we een hele serie nieuwe lessen aan het schrijven en pakken het nu erg professioneel aan. Dat kost veel tijd, maar gezien het weer is dat ook weer niet zo erg. Vooral Lies vindt het erg leuk om zich een heel nieuw vak eigen te maken, ook met het oog op een nieuw carrière in Nederland. Naast onze andere lessen wordt het wel een beetje veel, dus dat is een puntje van aandacht. We willen wel het Laotiaanse tempo in ere houden;-)) Daar gedijen we namelijk heel goed op; een beetje werken en veel genieten is nog steeds het credo.

We zijn in onze vrije tijd bezig met allerlei vakanties en uitjes te bedenken, in en buiten Laos, met en zonder fiets. Een heerlijke bezigheid. Er is nog heel veel te zien en te beleven in Laos en daarnaast staan Bali, Myanmar (Birma) en Vietnam nog op het programma. Nog lang niet klaar hier dus!

We wensen onze lezers een mooie zomer(vakantie) toe, al dan niet in Nederland. En blijf vooral reageren op onze blog want dat vinden we heel erg leuk!

• 09 Juli 2017 - 11:19

Ernst Notenboom :

Goed om te lezen dat de projecten gaan lopen. Veel nieuwe kippen betekend waarschijnlijk binnen afzienbare tijd de eerste MacNelline Fried chicken. Of dat nou zo leuk is moet je je dan wel weer afvragen

• 09 Juli 2017 - 17:28

Jo:

Dag lieve meiden, vrouwen, dames, vriendinnen,
    Ja wat zeg je zoal, nou hierboven kunnen jullie kiezen.

Weer een leuk verhaal om te lezen en positieve berichten.
    Ik reis in gedachten gewoon steeds lekker mee.
    Heb het goed daarro.

Liefs, Jo

• 09 Juli 2017 - 22:31

Petra :

Lieve dames, wat doen jullie nuttig werk! Dingen veranderen, mensen praten erover, lessen ontwikkelen, beesten blijven gezond. Super.
    En fijn te horen dat jullie zo heerlijk op jullie plek zijn. T wordt vast weer droog en dan weer warm.
    Wij zitten in Denemarken, prachtig land, prachtig weer. We fietsen veel ( ligfietsen) maar af en toe is Funen erg styl.

Lieve grøetjes Petra en Luc

• 09 Juli 2017 - 22:38

Anouchka:

Wat een leuk reisverslag, mooi dat het project zulke goede resultaten boekt. Nog veel plezier!

• 10 Juli 2017 - 08:10

Marianne:

Wat een goed nieuws om te lezen. Het gaat dus goed met de kipjes en naar ik begrijp zien de bewoners het nu er van in. Een mooi resultaat. En jullie naam en faam op het gebied van Engelse les is jullie vooruitgesneld. Succes met de nieuwe uitdaging.

Wij zijn zelf al weer terug 3 weken terug uit Zweden, het midden van het land. Heerlijk rustig en prachtige natuur.

Groetjes uit Nederland

• 10 Juli 2017 - 13:49

Adrie:

Gaaf te horen dat jullie het naar je zin hebben en je draai gevonden hebben. Succes met jullie plannen en ik hoop dat jullie het midden blijven vinden tussen uitdagingen aangaan en het Laotiaanse tempo in ere houden!

Groetjes,
    Adrie.

• 11 Juli 2017 - 11:42

Carla:

Wat fijn weer zo'n positief verhaal. Lekker werken daar maar ook nog veel mooie tripjes voor de boeg.
    Succes met de lessen!

• 14 Juli 2017 - 11:19

Lilian:

Leuk om elke keer jullie verhalen weer te lezen! Goed doorgaan met genieten.

• 15 Juli 2017 - 20:41

Francien:

Hee lieverds, wat leuk dat jullie zoveel les kunnen geven! In Laos kennelijk ook klimaatsverandering? Hier lekker warm. liefs, Francien