Kep en Kampot, places to be! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Kep en Kampot, places to be! - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Kep en Kampot, places to be!

Door: Nelline en Lies

Blijf op de hoogte en volg Nelline

24 November 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Met nog een weekje te gaan willen we jullie graag weer even deelgenoot maken van onze fietsavonturen in Cambodja. Nou ja, fietsavonturen, inmiddels is daar ook een boottocht en straks nog een treinreis aan toegevoegd :-).

Na Siem Reap zijn we namelijk per grote speedboot over het prachtige Tonle Sap meer naar Kampong Chhnang gevaren. Een mooie boottocht met een raar staartje. Er was ons gezegd dat de boot een tussenstop zou maken in Kampong Chhnang. Nu bezitten wij gelukkig een app genaamd Maps.me die ons op onze vele reizen toont waar we zijn. Ook ditmaal hadden we de haven van KC goed in beeld echter onze boot scheurde er voorbij. Lies rende naar de stuurhut en de kapitein legde de boot stil. Op het dek aangekomen werd er naar een voorbijvarend vissersbootje gegild en deze moest zijn reis onderbreken om ons, met fiets en al, af te zetten bij KC. En of we ook nog maar even
$ 4,- aan de schipper van het bootje wilden betalen. Nu moet je weten dat we al $ 84,- hadden betaald voor de bootreis. Dat gingen we dus mooi niet doen. Het kleine bootje parkeerde ons evenwel veilig op het vaste land.

Vanuit KC zijn we via Oudong doorgefietst naar Phnom Penh. Volgens onze fietsgids uit 2009 zouden hier nog ossenkarren rijden op een rustige weg. Maar inmiddels waren deze gemotoriseerd en reden we grotendeels op een drukke verkeersweg met veel toeterend vrachtverkeer, dat langs je heen dendert. Als er iets vermoeiend is dan is het wel fietsen onder deze omstandigheden. We waren dan ook heel blij dat na Phnom Penh de route zoveel rustiger en mooier werd.

Fietsend langs uitgestrekte, nog groene rijstvelden, slaperige dorpjes met een of twee witte koeien op bijna elke erf en natuurlijk de vele hello’s die ons vanuit de huizen wordt toegeroepen. Elke dag stoppen we ergens bij een lokaal eettentje voor ons inmiddels favoriete drankje, een ijskoffie. Hele sterke koffie, een laag zoete gecondenseerde melk en heel veel ijs voor. Een heerlijke manier om even af te koelen.

Een week geleden arriveerden we in het plaatsje Kep. Een klein pittoresk stadje aan de zuidkust van Cambodja. Kep staat vooral bekend om de krab en dan met name de “fried crab”. Heb je die niet gegeten dan ben je niet in Kep geweest. Jullie voelen hem vast al aankomen……… we zijn er dus niet geweest :-). Wel hebben we er o.a. een prachtige wandeling gemaakt in het Nationale park en heel veel andere lekkere dingen gegeten.

Op de weg naar Kep ontdekten we een spoorweg en kwam het idee bij ons op om eens te kijken of we daar ook nog een deel van de reis gebruik van konden maken. We zouden namelijk een deel van onze route twee keer moeten fietsen en als we dat een keer met de trein konden doen zou dat erg mooi zijn. En ja hoor, dat gaat lukken. Sinds enige tijd heeft Cambodja de trein tussen Sihanoukville en Phnom Penh weer in gebruik. Je kunt zelfs fiets, motorfiets en auto meenemen :-). De trein stopt ook in het plaatsje Kampot en daar gingen we toevallig naar toe.

Kampot is een laidback stadje gelegen aan de Kampot River, waar we veel in de omgeving hebben rondgefietst op dirtroads vol kuilen, stenen en modder. Kampot staat bekend om de Kampot pepper, the best in the world, claimen ze. In 2013 heeft een Belgisch stel een plantage opgezet en inmiddels is het een ware attractie. Ze verbouwen niet alleen peper, maar ook tumeric (geelwortel) en long pepper. Op deze plantage werken inmiddels 100 mensen die volledige kost en inwoning genieten en de kinderen van deze mensen krijgen allemaal onderwijs. Een mooi initiatief!

Morgen gaan we op de motorbike Bokor Mountain bezoeken. Dit is een historische plek waar gedurende het Khmer Rouge bewind enorm gevochten is. Er staat daar onder andere een oud casino dat vol met kogelgaten zit. Verder schijnen de uitzichten daar ook adembenemend te zijn.

Zaterdag gaan we dus met de trein naar Phnom Penh om aldaar ook een bezoek te brengen aan de Killing fields, een onderdeel van de bewogen Cambodjaanse geschiedenis. Daarna fietsen we in onze laatste vakantieweek terug naar huis.

• 24 November 2016 - 15:27

Francien:

Ha meiden, goed om te horen dat jullie het naar je zin hebben daar! Tot gauw!
    liefs, Francien

• 24 November 2016 - 16:00

Vera:

Maakte me al zorgen over de trein in Cambodja, toen ik er was was de treinverbinding nog niet te bereizen. Aanrader, alhoewel.... de gevangenis in Phnom Penh, waar je een indrukkend beeld krijgt van de rode Khmer hoe vreselijk gevangenen door hen behandeld werden.
    Sukses met de terugreis, gaan jullie noorden, via de Mekongroute naar Pakse?
    Schijnt pittige route te zijn! Fiets ze !

• 24 November 2016 - 22:47

Annet:

Jullie klinken echt als lang op vakantie en als ervaren reizigers. Vragen ze jullie ook of je er werkt of woont? Het land is groen en wat een mooie tocht is dit met veel beslissingen in het moment en al varend en fietsend! Hier eerste nachtvorst, handschoenen aan en muts op op de fiets. Vertraagde volle treinreis vandaag vanwege de bladerblokkades van de wielen - idee voor de ns om rijst langs het spoor te gaan planten?! Jullie spoortje zag er zo schoon uit! Groeten aan de Mekong, geniet van het nieuwe en betere Cambodja. Annet

• 24 November 2016 - 22:47

Tineke :

Hoi dames, klinkt behoorlijk avontuurlijk. Jullie kunnen goed anticiperen op al die verschillende situaties. Knap hoor. Nog mooie dagen. Liefs, Tineke

• 26 November 2016 - 09:52

Adrie:

Leuk om dit allemaal te lezen! Jullie zijn aardig ingeburgerd...., goed gedaan, met de bootreis!
    Heel veel plezier, gaaf dat je ons op de hoogte houd!

Groetjes,
    Adrie.

• 26 November 2016 - 11:32

Jo:

Dag leuke meiden,
    Ja, ik heb alles weer gevolgd. Fijn dat jullie me/ons zo steeds een beetje meenemen met jullie grote avontuur; de moeite waard! Dank en knuffel Jo

• 27 November 2016 - 10:18

Carla:

Mooi verhaal en foto's weer!
    Succes met de terugreis

• 29 November 2016 - 09:35

Ellen N:

Heel leuk om dit te lezen. Ik krijg er zin in!
    groet,
    ellen