Van Pakse op de fiets naar Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nelline Lies - WaarBenJij.nu Van Pakse op de fiets naar Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Nelline Lies - WaarBenJij.nu

Van Pakse op de fiets naar Cambodja

Door: Nelline

Blijf op de hoogte en volg Nelline

12 November 2016 | Cambodja, Khett Siem Reab

Op 3 november vertrokken we voor weer eens een echte fietsvakantie vanuit Pakse met als bestemming Cambodja. De laatste fietsreis was onze zeer geslaagde sponsortocht van Bangkok naar Pakse en dat was toch al weer zo’n 8 maanden geleden. We vertrokken met een extra blij gevoel omdat een paar dagen voor ons vertrek bekend werd dat het veeteeltproject echt van start kan gaan. Het plan + budget is goedgekeurd door het bestuur van HelpLaos, wat betekent dat de boeren getraind kunnen worden en de kippen gevaccineerd!!!

Na 2 fietsdagen van totaal zo’n 160 kilometer gingen we bij het plaatsje Veunkham de grens over. De eerste fietsdag in Cambodja viel zwaar tegen. Slecht wegdek, heel veel verkeer en vooral giga veel stof. Aan het eind van de dag hadden we allebei een flinke stofsnor en onze wenkbrauwen waren 3 x zo breed geworden door alle stofaanslag. S ’avonds waren we moe en enigszins teleurgesteld.
Maar alle ellende verdween als sneeuw voor de zon was toen we de volgende dag zagen dat Cambodja ook een hele andere kant heeft, namelijk een uitgestrekt, groen en relatief vlak en goed geasfalteerd landschap. Prachtige dorpjes en bovenal hele vriendelijke mensen. Zowel de volwassenen als de kinderen begroeten ons telkens weer met een brede glimlach en een luid ‘hello’.

Cambodja lijkt een stuk armer dan haar buurland Laos. Waar in laos al relatief veel stenen huizen staan, zie je hier nog veel houten, armetierige hutjes. Weinig auto’s en degene die we zien, zijn oude gammele bakken. Ook de scooters, die hier relatief veel zijn, zien er afgereden uit. Er wordt ook hier nauwelijks Engels gesproken en de Cambodjaanse taal is voor ons echt abracadabra. Maar de handen en voetentaal is een universele taal en we komen dus altijd wel onderdak en aan iets te eten. Lies wees bijvoorbeeld op de koelbox en het blikje gecondenseerde melk en zei coffee en het resultaat was een heerlijke ice-coffee.

In de meeste plaatsen komen we ook aan onze vegetarische trekken qua eten. Maar in Chheab, een klein stadje met 1 tempel en 1 guesthouse waren alleen restaurantjes waar je als klant kiest uit verschillende gerechten die in pannetjes uitgestald staan voor het restaurant. Je tilt alle deksels op en maakt je keuze. Maar in alle pannetjes zat vlees……. Na 5 stalletjes en 25 opgetilde dekseltjes zonk ons de moed in de schoenen. Tot iemand met een pakje instantnoodels aan kwam zetten en ja een mens moet toch wat, dus 2 tellen later zaten we aan de soep met noodels.
Dit is tot nu toe de enige keer dat we even moesten ploeteren voor een maal.

We hebben net 3 dagen Siem Reap achter de rug. De plaats die vooral bekend staat om Angor Wat, het prachtige Khmer tempelcomplex. Een hele dag hebben we hier rondgestruind. Wij vonden Ta Phrom, de tempel die overgroeid is met bomen met grote wortels het meest indrukwekkend. Verder hebben we hier, na 8 fietsdagen en 555 kilometer in de benen, vooral ook gerelaxed. Heerlijk gegeten, lekkere koffie gedronken en genoten van ons hotel met zwembad.

Morgen gaan we met de boot over het Tonle Sap meer naar Kampong Chhang, een tocht van zo’n 4 uur. Daar blijven we een extra dagje omdat er veel te beleven is o.a. een bezoek aan floating villages. Daarna stappen we weer op de fiets om de curry’s, fruitshakes en wortelcake er weer een beetje af te fietsen.

• 12 November 2016 - 13:07

Cabrini:

Fijn dat het toch een goed land blijkt te zijn. Nog een mooie reis!

• 12 November 2016 - 13:12

Diana:

Wat een positieve berichten. Fijn, geniet van jullie welverdiende vakantie!

• 12 November 2016 - 15:41

Tineke :

Hoi meiden,

Dat klinkt goed, toch echt ook wel als een vakantie. Fijn dat het project is goedgekeurd. Veel blijven eten hoor, anders herkennen we jullie steaks niet meer! Lieve groet, Tineke

• 13 November 2016 - 12:40

Jo:

Mooi om weer een vakantieverhaal te horen van jullie, echt even ontspannen ook toch nu?
    Liefs, Jo

• 13 November 2016 - 15:16

Ernst Notenboom:

Het veeteelt project gaat nu echt van start??? Ik heb vrienden, collegea en kenissen allemaal al laten weten dat de onstuimige groei van de veestapel en de overwachte stijging van het BNP in Laos het gevolg is van de interventie van mijn zus, die daar mogelijk een eigen temple gaat krijgen. Nu moet het nog beginnen. Ik sta er gekleurd op. Bedankt zus maar zet hem toch maar op. Een San Nelline Tempel komt er toch wel.

• 13 November 2016 - 20:34

Nico Heinsbroek :

Ha Lies en Nelline. Leuk iets te lezen van jullie. Hoe is het klimaat daar? Onze Joris gaat in januari ook naar Cambodja. Maar ik weet niet waar precies. Alle goeds. Fijne vakantieweken en goede start met het project

• 13 November 2016 - 21:45

Henny:

Lieve allebei, wat fijn dat het project is goedgekeurd!! Kunnen jullie lekker verder aan de slag. Geniet van Cambodja en van elkaar.
    Heel veel liefs Henny

• 15 November 2016 - 21:15

Francien:

Nou meiden, veel plezier nog en tot over ruim 5 weken. Ik hoor dan graag alle ins en outs van jullie nuttige werken!
    liefs, Francien